Studi Penelitian Tindakan Kelas: Bagaimana Meningkatkan Pemahaman Matematis pada Siswa?

Authors

  • Rani Sugiarni Univversitas Suryakancana
  • Ari Septian Universitas Suryakancana
  • Dadang Juandi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Siti Julaeha Universitas Suryakancana

DOI:

https://doi.org/10.37640/jim.v2i1.905

Keywords:

Action research, Mathematical understanding, Cooperative

Abstract

Learning models that are not precise have an impact on low student understanding so that the student completeness score is still below 50%, so appropriate action is needed to improve the quality of learning so that students' understanding in learning mathematics increases. The purpose of this study was to determine the increase in mathematical understanding of students by using cooperative learning model type Snawbal throwing. This type of research is classroom action research through 3 cycles. The increase in learning outcomes is determined based on an increase in the average understanding of students, the attainment of absorption and learning completeness. Increment refers to the ratio between the value of cycle I, cycle II and cycle III. The results showed that the implementation of the snowball throwing type of cooperative learning model could improve students' mathematical understanding of set material. It can be seen from the students' average understanding of mathematics increased from 75 (cycle I) to 9 (cycle II), and 82 (cycle III). The increase also occurred in the attainment of absorption and learning completeness. The absorption capacity increased from 50% to 70% and 73%. The learning completeness has increased from 50% to 70% and 73%.

References

Abdurrahman, M., & Bintoro, T. (2000). Memahami dan Menangani Siswa dengan Problema dalam Belajar: Panduan Guru. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Dasan dan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional.

DEPDIKNAS. (2005). Matematika. Jakarta Dirjen Dikti Departemen Pendidikan Nasional.

Fajriah, N., & Sari, D. (2016). Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa pada Materi SPLDV melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share di Kelas VIII SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 68–75.

Gross, J.J., & Thompson, R.A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.

Hutagalung, R. (2017). Peningkatan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa melalui pembelajaran guided discovery berbasis budaya toba di smp negeri 1tukka. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 2(2), 70–77.

Kisworo. (2008). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 76–85.

NCTM. (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM

Ningrum, E. K., Purnami, A. S., & Widodo, S. A. (2017). Eksperimentasi Team Accelerated Instruction terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Awal Siswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 1(2), 218-227.

Novitasari, J., & Pujiastuti, H. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Snowball Throwing Untuk Meningkatkan Keaktifan Matematis Materi Lingkaran Pada Siswa SMP. Barekeng: Jurnal Ilmu Matematika dan Terapan, 14(3), 357-364.

Nurdiawan, R., Maryam, M. S., Lutfia, L., Trisatria, T., Hermawan, W., & Hidayat, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa dalam Matematika. Journal On Education, 1(3), 65-74.

Ruseffendi, E.T. (1991). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito

Rusmana, I. M., & Isnaningrum, I. (2015). Efektifitas Penggunaan Media ICT dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3), 198-205.

Sadiah, A. S., Komala, E., & Sugiarni, R. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Melalui Model Pembelajaran Probing Prompting. Pi: Mathematics Education Journal, 2(2), 69-73.

Septian, A., & Ramadhanty, C. L. (2020). Peningkatan pemahaman konsep matematika siswa SMP melalui model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 4(1), 56-63

Suherman, E., dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: UPI.

Sumarmo, U. (2010). Berpikir dan Disposisi Matematik: Apa, Mengapa, dan Bagaimana Dikembangkan pada Peserta Didik. Artikel pada FPMIPA UPI Bandung.

Suprijono, A. (2010). Cooperative learning: Teori & Aplikasinya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syafrianto, S., Kusumah, Y. S., & Juandi, D. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis dan Kebiasaan Berpikir (Habits Of Mind) Siswa SMP melalui Modelpembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match. Sigma Didaktika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 170-180.

Widodo, S. A., Ayuningtyas, A. D., & Sumarti, S. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Dengan Menggunakan Pembelajaran Kolaboratif Tipe Jigsaw. PRISMA, 8(2), 111-123.

Downloads

Published

2021-05-29